Altera

    reviste   » Altera
  autori a b c d g h k l m n p r s t u v w z  
  căutare á é í ó ö ő ú ü ű ă â î ş ţ
  toate numerele » altera ANUL I. 1995, nr. 3 »
 


| observaţii
| listare
| bookmark


 
 
 
     
 
Gguzii n Republica Moldova

Gguzii n Republica Moldova

Gagauz Yeri

Alexei Tulbure

O privire n trecutul gguzilor

Gguzii (153.000 de locuitori n ntreaga ar) geografic locuiesc compact n nordvestul i sudestul stepei Bugeacului (1.800 km2), iar administrativ n raioanele Comrat i CeadrLunga, n unele sate din raioanele Basarabeasca, Taraclia i Vulcneti ale Republicii Moldova. Aici triesc 165.795 oameni, din care gguzii constituie 134.455 (82,5%), ruii 11.768 (7,09%), moldovenii 8.276 (4,99%), bulgarii 7.880 (4,7%), ucrainienii 4.674 (2,80%). reprezentanii altor etnii constituie 1.258 persoane (0,76%).

Originea gguzilor este strns legat de istoria neamurilor (triburi) turanice, care populau stepele NordPontice. Din aceste triburi fceau parte pecenegii, neamurile turanice ale oguzilor (cunoscui, de asemena, ca tichiile negre), poloveii .a. Un rol decisiv n geneza poporului gguze a jucat elementul oguz. Etapa apariiei etnosului secolele IXXIII a fost ntrerupt de invazia n stepele NordPontice a ttaromongolilor, ceea ce a dus la retragerea neamurilor autohtone n Balcani. Ca popor, gguzii s-au format n partea de nordest a peninsulei Balcanice, pe teritoriul Dobrogei. Aici s-a desvrit procesul trecerii lor la viaa sedentar i al ncretinrii lor, care a nceput nc de la contactele cu Rusia Kievian. Secolele XIIIXVII perioada balcanic a etnosului gguz, care, la rndul su, a fost de asemenea violent ntrerupt, dar de data aceasta de ctre nvlitorii de la sud turcii, care, n pofida originii comune turcice, i percepeau pe gguziicretini ca pe dumani de alt credin1.

La sfritul sec. XVI n Bulgaria s-a instalat dominaia otoman. Muli locuitori ai inutului prseau aceste teritorii i cutau azil pe teritoriile dintre Prut i Nistru. Numrul refugiailor de peste Dunre a sporit n secolul XVIII. Aceasta se explic prin dezastrele suferite de populaia btina n urma ocupaiei otomane i rzboaielor rusoturce.

Strmutarea n mas a bulgarilor i gguzilor n teritoriile dintre Prut i Nistru este legat de rzboiul rusoturc din 18061812, n urma cruia Basarabia este eliberat de sub jugul otoman i ocupat de ctre Imperiul Rus cretin. Dup aceste evenimente numrul celor strmutai de peste Dunre a crescut pn la 27 de mii de suflete. La nceput ei triau n orae i moii boiereti, dar treptat au nceput s se aeze pe pmnturile libere ale Bugeacului. n acei ani au aprut primele localiti bulgarogguze: Caragaci, Cubei, Enichioi, Vulcneti, Ciisia, Tabachi, CeadrLunga, Comrat (actualul centru administrativ al Gguziei), SatalicHadji. Spre anii 50 ai secolului al XIX-lea populaia bulgarogguz din inut constituia deja circa 60 de mii de suflete.

Guvernul rus permitea bulgarilor i gguzilor colonizarea pmnturilor pustii, avnd drept scop valorificarea economic a regiunilor sudice ale Basarabiei. Bulgarii i gguzii au beneficiat de condiii deosebite fa de cele din ntregul imperiu: ei au avut posibilitatea s dezvolte forme capitaliste de producie bazate pe conace rurale prospere. n anii 80 ai secolului trecut regiunile Basarabiei au ieit pe locul I ntre guberniile ruse sudice specializate n agricultura de pia2.

Aceast situaie de prosperitate economic relativ a inutului nu putea s nu determine i situaia social a populaiei. Conform recensmntului din 1897, gguzii erau unul dintre cele mai alfabetizate popoare dintre toate ce populau gubernia Basarabiei. Procesul de nvmnt, ce-i drept, se efectua n limba rus pn la crearea n deplin msur a scrierii proprii nu s-a ajuns: lipseau ziare, reviste, tipografii n limba gguz. Totodat, literatura scris exista i se rspndea doar datorit eforturilor savanilor, iluminitilor, misionarilor.

Economia capitalist prevedea i o form de administrare destul de evoluat a acestui inut. Aici, n prima jumtate a sec. XIX se practica autoadministrarea la diferite nivele. Cnd puterea din Petersburg sau cea gubernial ncercau s limiteze nputernicirile locale, s centralizeze administraia, aceasta provoca imediat o reacie de rezisten din partea populaiei cum a fost, de exemplu, rscoala din Comrat i satele din apropiere din 6 ianuarie 1906. Atunci ranii i-au arestat pe reprezentanii puterii locale i au ales un comitet pentru administrarea satului i ntregii regiuni. Volostea Comrat a fost declarat republic. Comitetul a anulat toate impozitele, a oprit recrutarea, a nceput confiscarea pmnturilor moiereti. Rscoala a putut fi nbuit doar prin fora armatei.

Din cele spuse pn acum, din datele istorice pre-sovietice att ale gguzilor, ct i ale bulgarilor, putem trage dou concluzii, n opinia noastr foarte importante:

a) n sudul Republicii Moldova nu putea i nu poate aprea un spirit de rusofobie, ba dimpotriv pn nu demult toate aspiraiile gguzilor erau legate de Rusia n orice ipostaz (lozincile micrilor socialpolitice gguze, aprute dup destrmarea Uniunii Sovietice i politizarea vieii sociale n sudul Republicii Moldova, aveau un caracter pro-imperial, cu o bun doz de nostalgie fa de viaa n familia strns a popoarelor sovietice de fapt pro-ruse , pentru stpnul sovietic i ocrotitor). i aceasta se ntmpla nu din cauza unei simpatii inerente a gguzilor fa de rui, ci datorit memoriei istorice despre bunstarea strmoilor lor pe aceste pmnturi n epoca existenei Imperiului Rus (acest fenomen poate fi urmrit i la nemii de pe Volga, la dunganii din Kazahstan .a.).

b)obinuinele existeniale acumulate n trecut pot fi (i au fost de fapt) manifestate att sub forma de suferine comparative, ct i sub forma de revitalizare a acelor construcii sociale, care permiteau prosperarea strmoilor i, n primul rnd, a ideilor de autoadministrare i autoreglare.

Trebuie menionat faptul c n perioada sovietic dominaia sistemului administrativ de comand a adus etnosul, ca i toate naiunile i etniile din Uniunea Sovietic fr excepie, la o stare deplorabil: privarea poporului de dreptul de a-i hotr de sine stttor soarta pe teritoriul su etnic n sens eco- nomic i ecologic, manifestat prin lipsa posibilitii de a se folosi de rezultatele muncii sale, pierderea tradiiilor agricole seculare i a multor obiceiuri i tradiii strmoeti. Toate acestea au afectat extrem de negativ procesul de formare a noilor generaii ale gguzilor, a calitilor civice, eticomorale i de afacere.

Perioada post-sovietic: situaia gguzilor i politizarea vieii sociale n sudul Republicii Moldova

Procesul de politizare a vieii din sudul Republicii Moldova, formarea ctorva formaiuni civice i, n primul rnd, a micrii GagauzHalci au fost percepute la Chiinu ca ceva foarte dureros. Puterea central vedea n aceasta ba o intervenie a unui centru din exteriorul rii, ba aciuni din partea intelectualilor orgolioi i dornici de putere. Dar acest fenomen are adnci premise economice, sociale i culturale.

n spatele tuturor peripeiilor luptei politice i ideologice dintre Chiinu i Comrat, care au avut loc n prima jumtate a anilor 90, era necesitatea acestei regiuni de a obine libertatea economic i cultural. Subiectul activitii economice a regiunii trebuia s devin nii gguzii, care prin intermediul organelor lor de putere s poat administra proprietatea, s regleze utilizarea materiei prime, s exercite controlul asupra activitii agenilor economici, etc.

Gguzii, probabil, au suferit cel mai mult din cauza politicii planificrii centralizate i redistribuirii resurselor i materiilor prime. Putem s ne aducem aminte doar de daunele enorme cauzate de implementarea legii antialcoolice din 1985. Din 240 de mii de hectare de vi de vie, 80 de mii au fost defriate. Sudul agricol, specializat n viticultur, fiind puternic afectat prin aceasta.

Existau discriminri mai puin cunoscute opiniei publice, cum a fost, de exemplu, organizarea luptei contra nicotinei, cnd puterea central a nceput campania nu mpotriva fumatului, ci a produciei de tutun. Ca rezultat, suprafeele cultivate cu tutun n unele gospodrii din sudul republicii au fost reduse de dou ori, ceea ce indiscutabil s-a rsfrnt negativ asupra economiei lor.

Situaia socialpolitic a populaiei din sudul Republicii Moldova era agravat nu numai de deformrile din politica puterii centrale, ci i de nesoluionarea tradiionalelor probleme economice i ecologice, cum ar fi, de exemplu, lipsa de ap n aceste regiuni.

Nu putem s nu menionm i problemele din domeniul social, care, la rndul lor, au dus la tensionarea situaiei pe teritoriile compact populate de gguzi i bulgari. La nceputul anilor 90 procentul gguzilor ntre cei angajai n organele administrative de toate nivelele constituia 0,4%. Din cei 42 de lucrtori de rspundere ai aparatului Prezidiului Sovietului Suprem al Republicii Sovietice Moldoveneti (R.S.S.M.) nici unul nu era gguz sau bulgar. ntre conductorii ministerelor i comitetelor de stat la fel nu era nici un gguz. Din cei 80 de adjunci ai minitrilor i ai preedinilor comitetelor de stat numai unul era gguz. Chiar n Comrat, unde gguzii constituiau 62% din populaie, numai 32% din posturile de conducere erau ocupate de gguzi3.

O alt problem care a afectat grav populaia acestor regiuni n primii ani ai schimbrilor socialeconomice i politice, iniiate de puterea central din Moscova (aa-numita perestroika) i continuate de Chiinu, adugndu-i-se dimensiunea de emancipare naional, a devenit omajul. i dac lum n considerare c problema posibilitii de a munci, n contiina multora era legat de problema brusc aprut limba moldoveneasc de stat i necesitatea cunoaterii ci atunci nu era greu de neles de ce a aprut aceast spaim de a deveni marginali, inclusiv la gguzi. Sudul Moldovei nu se dezvolt, de la noi se scoate materia prim la preuri reduse, iar dup aceea se aduce producia gata la preuri foarte nalte. Industria e n stagnare, oamenii nu au unde munci. n loc de a soluiona aceste probleme, se ncearc s ne fie impus o limb nou statutul limbii moldoveneti de stat, ei doresc s ne arunce napoi n dezvoltarea noastr. Poporul gguz nu va primi aceast lege!4 Aceasta era reacia multor gguzi la adoptarea de ctre Sovietul Suprem (organul suprem legislativ) al Republicii Moldova a Legii cu privire la limba de stat i funcionarea limbilor pe teritoriul Republicii Moldova (august 1989).

Starea culturii gguzilor putea fi apreciat ca critic: poporul, care n majoritatea sa pn la evenimentele din 1917 din Rusia era relativ nvat, a ajuns pe ultimul loc n republic dup nivelul de nvmnt, mai mult dect att, proporia de rupere a persoanelor cu studii superioare din snul poporului gguz, n comparaie cu reprezentanii altor etnii era de 20:1 fa de 3:1, n defavoarea gguzilor.

Avem n fa un fenomen de depopulare, splare a caracteristicilor etnice principale limba matern, cultura, contiina naional, care duc la total deznaionalizare a etnosului, cum s-a i ntmplat n alte regiuni populate de gguzi. Generaia actual a tinerilor deja nu mai posed motenirea folcloric a poporului gguz, nu mai cnt copiilor si cntece de leagn, nu le povestete poveti n limba matern... Orice domeniu am lua, toate au nevoie de renatere, stimulare, de msuri urgente n scopul stoprii i depirii crizei principalelor caracteristici etnice ale poporului limba, cultura, modul tradiional de via, contiina naional, obiceiurile, ritualurile, etc.5

Din cele expuse reiese clar c dorina gguzilor de a obine autonomie era destul de argumentat i necesita o atenie sporit i urgent din partea Chiinului.

innd cont de spaiul limitat considerm c nu e relevant descrierea detaliat a tuturor evenimentelor politice din prima jumtate a anilor '90, legate de problema autonomiei gguzilor. Este suficient de menionat faptul c n unele momente s-a ajuns la confruntri armate deschise dintre Chiinu i Comrat, ultimul declarnd republica autonom pe teritoriile compact populate de gguzi. Apariia gruprilor paramilitare narmate pe teritoriile din sudul Republicii Moldova, aciunile nechizbuite ale conducerii locale, orientrile lor clar pro-comuniste, susinerea din partea lor a separatitilor transnistrieni (o alt problem politic acut a Republicii Moldova), conflictele cu populaia bulgar, rmas loial noii autoriti de la Chiinu toate acestea au dus la tensionarea situaiei socialpolitice n sudul rii.

Un alt exemplu al tensionrii relaiilor dintre Chiinu i Comrat a fost ameninarea din partea gguzilor cu boicotarea alegerilor parlamentare din Moldova, din 27 februarie 1994. Numai msurile energice ntreprinse de autoritile de la Chiinu, promisiunea de a acorda n cel mai scurt timp un statut autonom gguzilor a fcut posibil participarea acestora la alegeri.

Dup alegerile parlamentare din februarie 1994. graie disponibilitii ambelor pri pentru compromis, dialogul a fost treptat restabilit. Gguzii au abandonat revendicrile lor pentru autodeterminare naional, iar autoritile moldoveneti au acceptat principiul statutului juridic special pentru Gguzia.

Statutul juridic special al Gguziei (Gagauz Yeri)

La 21 iulie 1993, Parlamentul Moldovei a solicitat Consiliului Europei o expertiz juridic pentru dou texte separate, i anume: proiectul Legii cu privire la statutul regiunii autonome al Gagauz Yeri Gguzia , care a fost pregtit la Comrat, i proiectul legii cu privire la statutul minoritii gguze n Republica Moldova, care a fost elaborat de ctre grupurile parlamentare moldoveneti. Experii Consiliului Europei nu au susinut aseriunea c gguzii ar fi un popor, avnd dreptul la autodeterminare. Ei (la fel ca i politicienii realiti din Moldova) au preferat o soluie general, aplicabil pentru toate minoritile aflate pe teritoriul Republicii Moldova: drepturile minoritilor pot fi garantate de o autonomie larg cultural i o descentralizare a puterii n favoarea (la momentul iniial) autoritilor locale. Nici unul dintre aceste proiecte nu a fost adoptat, fiind atunci blocate n Parlamentul Moldovei.

Cum am mai menionat, dup alegerile parlamentare ntreaga situaie s-a schimbat crendu-se premise pentru renceperea lucrului la statutul special al Gguziei. Baza juridic pentru atribuirea statutului special de autonomie a fost consolidat prin adoptarea Constituiei Republicii Moldova (29 iulie 1994), unde n art. 111 (1) se spune: Localitilor din stnga Nistrului, precum i unor localiti din sudul Republicii Moldova, le pot fi atribuite forme i condiii speciale de autonomie dup statute speciale adoptate prin legi organice. O comisie mixt, compus din membrii Parlamentului Moldovei i delegaii Autoproclamatei Republici Gguze, a pregtit textul definitiv a proiectului de lege cu privire la statutul juridic special al Gguziei, care a fost adoptat n a doua lectur de ctre Parlamentul Republicii Moldova la 23 decembrie 1994.

n Lege au fost introduse modificri importante n comparaie cu proiectul adoptat n prima lectur n iulie 1994. n particular, referina la poporul gguz a fost pstrat, iar Gguzia (Gagauz Yeri) a fost proclamat entitate pe plan administrativ i teritorial (n loc de entitate autonom pe plan naional i teritorial, cum era n proiect). Referina la dorina poporului gguz pentru autodeterminare a fost suprimat, i a fost accentuat egalitatea tuturor cetenilor care triesc n entitatea teritorial nou creat, independent de apartenena lor etnic sau de alt natur.

De asemenea n lege este stipulat: n cazul schimbrii statutului Republicii Moldova ca stat independent poporul Gguziei are dreptul la autodeterminare extern6. Comentariile snt de prisos i, totui, a dori s subliniez faptul, c liderii gguzi au accentuat n nenumrate rnduri, c sensul acestei dispoziii este pur simbolic ei vor face totul pentru a pstra independena Moldovei.

n aprilie 1995 a avut loc referendumul n unele localiti din sudul Moldovei cu privire la intrarea n componena Gguziei Gagauz Yeri, n urma creia a fost stabilit componena teritorial a noii autonomii. n luna mai 1995 n Gguzia au fost organizate alegerile Guvernatorului i al Adunrii Populare a Gagauz Yeri.

Unele din primele acte normative proprii ale acestei autonomii n cadrul Republicii Moldova au fost:

Regulamentul Adunrii Populare;

Legea cu privire la zilele de srbtoare i comemorative pe teritoriul Gguziei;

Legea cu privire la drapelul Gguziei;

Legea cu privire la funcionarea limbilor pe teritoriul Gguziei; i alte acte normative cu caracter economic i social.

Astzi este greu de prevzut cum vor evolua evenimentele din Gguzia i n sudul Moldovei n general. Un lucru este clar: prin atribuirea acestor teritorii a statutului juridic special a fost soluionat o serioas problem politic intern a Republicii Moldova, a fost depit starea acut de tensiune n sudul rii, Moldova i-a consolidat integritatea sa teritorial i, n sfrit, s-au creat premisele juridice i sociale pentru o adevrat autoguvernare a gguzilor n Republica Moldova. □

NOTE

1. Dron I.V. Toponimia i antroponimia contemporan a gguzilor, Chiinu. 1989, pp.513.

2. Meseriuc I.I Dezvoltarea socialeconomic a satelor bulgare i gguze n Basarabia Sudic (18081856), Chiinu, 1071. p. 124, 126.

3. Argumentarea necesitii etnodemografice, istoricoculturale, socialeconomice i juridicopolitice a formrii autonomiei naionalstatale a poporului gguz pe teritoriul lui de trai compact n regiunile de sud ale Republicii Sovietice Socialiste Moldoveneti (R.S.S.M): Materialele Comisiei prezidiumului Sovietului Suprem al R.S.S.M. cu privire la studierea interpelrii deputailor U.R.S.S. i al altor adresri referitoare la crearea autonomiei poporului gguz; Comrat, 1989, p. 12.

4. Cuvntul leninist;: Comrat, 1989. Nr.45. p.2.

5. Materialele Comisiei Prezidiumului Sovietului Suprem al R.S.S.M. cu privire la studierea interpelrilor deputailor U.R.S.S. i al altor adresri referitoare la crearea autonomiei poporului gguz; Comrat, 1990, p.8.

6. Lege privind la statutul juridic special al Gguziei (Gagauz Yeri, art. I (4); Monitorul Oficial al Republicii Moldova, Nr.34, 14 ianuarie 1995.

*

Alexei TULBURE, (Chiinu) este deputat n Parlamentul Republicii Moldova i preedintele Departamentului de Relaii Interparlamentare.

   

a
f
e
g

 
       


(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006